نشانی: کرج – ابتدای اتوبان کرج قزوین – شهرک صنعتی بهارستان – فاز ۲ – سروستان شمالی – نبش گلستان دهم
شماره های تماس:
02634704039 - 02634703029
ثبت سفارش
معرفی انواع بارکد و خرید دستگاه مناسب برای چاپ بارکد روی محصولات

معرفی انواع بارکد و خرید دستگاه مناسب برای چاپ بارکد روی محصولات

اگر دقت کرده باشید بر روی تمامی محصولات بارکدهایی وجود دارد که بیانگر ویژگی ها و خصوصیاتی از آن محصول است. این بارکد را با دستگاه به خصوصی بر روی بسته بندی یا خود محصول چاپ می کنند. به خاطر اهمیت این موضوع می خواهیم در این مقاله به معرفی انواع بارکد و خرید دستگاه مناسب برای چاپ بارکد روی محصولات بپردازیم.

بارکد چیست و چه انواعی دارد؟

بارکد شناسه یک محصول است و تنها راهی است که به کمک آن می توان کالایی را شناسایی و ردیابی کرد. بارکدها انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن ها معنای به خصوصی دارند. در ادامه به معرفی انواع بارکد می پردازیم.

بارکد تک بعدی یا خطی

با تغییر عرض و فاصله خطوط موازی به صورت سیستماتیک، این بارکد اطلاعات را در خود حفظ می کند و به بارکد تک بعدی یا خطی مشهور است. دو مدل معروف از این بارکد با نام های UPC و EAN شناخته می شوند.

  • بارکد ۳۹ : یکی از مدل های بارکد خطی، بارکد ۳۹ یا ۳ از ۹ نام دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این بارکد با کمک برچسب در صنایع مختلفی از جمله صنایع مربوط به خودرو سازی استفاده می شود. بارکد ۳۹ دارای ۳۹ میله یا خط است و در مدل های جدیدتر آن، این خطوط به ۴۳ خط نیز می رسد و شبیه به بارکد ۱۲۸ است.
  • بارکد ۱۲۸ : بارکد ۱۲۸ بارکدی در اندازه کم و چگالی بالا است که در اداره تدارکات، سیستم های حمل و نقل و توزیع به کار گرفته می شود. به عنوان مثال برای برچسب زنی بر روی کالاها در اداره پست از بارکد ۱۲۸ استفاده می شود. این بارکد قدرتمند است و اطلاعات زیادی را در خود جای می دهد و دارای ۱۲۸ رقم بارکد می باشد.
  • بارکد ITF یا بارکد ۲ : این بارکد در سراسر جهان از ۵ لایه تشکیل شده و بر روی بسته بندی کالاهای مصرفی چاپ می شود. این نوع بارکد دارای کنتراست بالایی است در نتیجه برای چاپ بر روی مقوا بسیار مناسب است. این بارکد ۱۴ رقمی است و آن را با پشتیبانی ASCII ست و هماهنگ می کنند.
  • بارکد ۹۳ : برای شناسایی بسته ها و پیگیری آن ها در فروشگاه های کوچک از بارکد ۹۳ استفاده می شود. این بارکد شبیه به بارکد ۳۹ است اما با پشتیبانی ASCII ارتقا پیدا کرده و امنیت آن افزایش یافته است. اندازه این بارکد نسبت به بارکد ۳۹ جمع و جورتر است و چگالی بیشتری دارد.
  • بارکد CODABAR : این بارکد مورد استفاده در مراکز بهداشتی، آزمایشگاه ها، بانک خون و … می باشد. این نوع بارکد چاپ آسانی دارد و توسط هر دستگاه لیبل پرینتری حتی دستگاه بارکد چاپگر غیر حرفه ای، قابل چاپ می باشد و همین مسئله باعث محبوبیت و کاربر پسند شدن آن شده است.

بارکدهای دو بعدی

بارکد های دو بعدی اطلاعات را به صورت سیستماتیک با استفاده از نماد و اشکال دو بعدی به مخاطب نشان می دهند. این نوع بارکدها اطلاعات بیشتری را در خود جای می دهند. در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم.

بارکد دو بعدی ماتریکسی یا QR

بر روی کارت های ویزیت و کاتالوگ های تبلیغاتی از این نوع بارکد استفاده می شود و اطلاعات زیادی را در خود جای داده و خواندن آن بسیار راحت است. البته بارکد QR با بارکد خوان های لیزری خوانده نمی شوند اما با این وجود محبوبیت بالایی دارند.

بارکد AZTEC

از این بارکد دو بعدی بیشتر در صنعت حمل و نقل مخصوصا بر روی بلیط های هواپیمایی، استفاده می شود. این نوع بارکد دو بعدی خیلی راحت توسط دستگاه خوانده می شود حتی اگر وضوح بدی داشته باشد. این بارکد مانند بارکد ماتریکسی فضای کمی را به خود اختصاص می دهد.

بارکد Datamatrix

این نوع بارکد دو بعدی بر روی برچسب های کوچک درج می شود در نتیجه برای محصولات کم حجم مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع الکترونیکی و درج اطلاعات بر روی قطعات الکتریکی از این بارکد استفاده می شود و همانند بارکد QR خیلی راحت توسط دستگاه بارکد خوان، خوانده می شود.

دستگاه مناسب برای چاپ بارکد چه انواعی دارد؟

تاکنون با انواع بارکد آشنا شدید و دانستید که اطلاعات زیادی را می توان در آن ها جای داد تا به این وسیله کالاها را شناسایی کنیم. اکنون می خواهیم به دستگاهی بپردازیم که این بارکدها را بر روی کالاهای مختلف چاپ می کند.

چاپ بارکد بر روی لیبل

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از کالاهای مصرفی بارکدها روی بسته بندی آن ها درج شده است. در این صورت بارکد و سایر اطلاعات ضروری بر روی لیبل چاپ شده و سپس لیبل با کمک چسب مخصوص بر روی کالا چسبانده می شود. این نوع کالاها نیاز به دستگاه لیبل زن دارند تا آن را بر روی محصول قرار دهند.

چاپ و حک بارکد بر روی کالا

برخی دیگر از محصولات در صنایع مختلف هستند که به طور مستقیم بارکد بر روی آن ها حک می شوند. به عنوان مثال بر روی فلزات، قطعات الکترونیکی و الکتریکی و … بارکد ها بر روی خود قطعات چاپ و حک می شوند. در این شرایط نیاز به دستگاه مناسبی وجود دارد تا این کار را انجام دهد. به عنوان مثال برای چاپ بارکد بر روی فلزات از دستگاه حک بارکد به صورت لیزری استفاده می شود. این دستگاه به کامپیوتر متصل شده و اطلاعات لازم را از آن دریافت می کند. سپس با فشردن دکمه ای اطلاعات بارکد را بر روی کالای مورد نظر به صورت لیزری چاپ می کند.

چه نوع دستگاه چاپ بارکد برای شما مناسب است؟

دستگاه های چاپ و حک بارکد متنوع هستند و هر کدام از آن ها ویژگی ها و خصوصیاتی دارند و همین امر باعث تفاوت در کاربرد های آن ها می شود. شما برای انتخاب دستگاه مناسب چاپ بارکد، باید به نیازی که دارید و محصولی که تولید می کنید توجه داشته باشید. مثلا اگر شما قطعات فلزی چاپ می کنید به یک نوع دستگاه نیاز دارید و در صورتی که محصولات تولیدی شما دارای بسته بندی پلاستیکی است، به دستگاه لیبل زن احتیاج خواهید داشت. به همین دلیل قبل از خرید دستگاه باید تمامی جوانب را بررسی کرده تا بتوانید دستگاهی متناسب با نیازتان خریداری نمایید.

قیمت دستگاه چاپ بارکد چقدر است؟

همانطور که دیدید دستگاه چاپ بارکد انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع دستگاه، کیفیت دستگاه، قابل اتصال بودن به کامپیوتر و … قیمت این دستگاه متفاوت خواهد بود. شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق، با شرکت مورد نظرتان تماس گرفته و از مشورت کارشناسان مربوطه استفاده نمایید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظرات شما پس از تایید انتشار داده می شود.